Välja och ta ansvar

Hade några elever idag . Vi samtalade om vikten av att ta ansvar, när man väl blivit 18. Om jag väljer en sak, så måste jag ta konsekvenserna av det. Jag kan välja fel och då får  jag ta konsekvener av det.
Fram till man är 18 bestämmer föräldrar men sen har man resten av livet på sig att bestämma själv.
 För en del ungdomar, nej fel, för de flesta ungdomar tror jag det är väldigt svårt att bestämma sig, för vad "jag"  vill.

                   
 Det är ju jobbigt för en själv. I affären-Mellan-  eller lättmjölk hm., chokladkaka eller segisar mm mm.

Har man en funktionsnedsättning  som gör att valen bara blir en förvirring i tillvaron, Ja då är det inte lätt att leva i dagens samhälle med alla valsituationersom elbolag, teleoperatörer och till på köpet måste man ta ställning till om jag vill ha prenumeration på strumpor när en telefonförsäljare ringer, just när man bakar sockerkaka.
 Var ligger ansvaret då? Är det inte vi vuxna som ska med våra erfarenheter kunna ordna ett samhälle där våra ungdomar har en ärlig chans.
  Vi måste som engagera oss, vara till för våra ungdomar så de känner trygghet.

Nu väljer jag att sätta mig i soffan med min en gång valda man som jag har valt att älska i nöd och lust.
                                                        
                                                                    Jag hade inget val när kärleken slog till!

                                                                             Den konsekvensen tar jag gärna!


                                                                         Trevlig fortsättning på kvällen,  Katarina!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0