Tala är silver men tiga är guld

Har man som jag, ett talfel, så är det mycket svårt att hålla sig inom en begränsad tid för ett inlägg på en konferens. Har man dessutom en talatstol man ska stå i, och inte är säker på att budskapet nått fram på avsatt tid, som kan vara 3 min, då är det svårt! Jag har hela mitt liv, från yngsta tonåren och frmaåt, jobbat med allas rätt att verka i samhället, om man nu kan sammanfatta det så.Och inom handikapprörelsen har vi ibland fått stånga oss blodiga för att folk ska förstå. Efter många långa år kom någon på att för att behandlas lika, så måste man ge vissa lite mer. Det kan gälla handikappanpassningar tex  en ramp är ju lite mer än en trappa. Då rampen är på plats kan både den gående och den rullstolsburne komma in i huset. Det kan gälla personer med läs- och skrivsvårigheter.Får du en talsyntes i din dator, ja då är du med i matchen. Du kan tillgodogöra dig vad som står texter du har fått dig tillsänt från föreningen, eller som elev läsa läxan med både öron och ögon. Eller på ett möte bestämmer mötet att, Ja Katarina med talsvårigheterbehöver ett påslag på sin talartid med 1 minut. Då är alla med på lika villkor. För att kunna delta på lika villkor i samhället, måste en del få mer............................................................................ Annars får de alltid mindre.

Sov gott och dröm sött, Katarina!!!

Kommentarer
Postat av: Brith

Bra. Stå på dej om det.

/B

2009-03-08 @ 00:28:44
Postat av: Annika S

Jag håller med dig till 100%

2009-03-08 @ 16:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0